Optagelse af telefonsamtaler

Information om Sparekassen Danmarks optagelse af telefonsamtaler

Telefonsamtaler til uddannelsesbrug


Hvis du har givet samtykke til det, optager sparekassen telefonsamtaler til uddannelse af vores medarbejdere for at kunne give dig den bedst mulige service, jf. databeskyttelsesforordningen artikel 6, stk. 1, litra a.

Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage, hvorefter vi vil slette optagelsen. Dette gør du ved at kontakte sparekassen på mail@spard.dk eller tlf. 82 22 95 50.

Telefonsamtaler vedr. investeringsydelser


Sparekassen optager telefonsamtaler vedrørende investeringsydelser, da vi er forpligtet til det ifølge lovgivningen, herunder i medfør af MiFID II og Markedsmisbrugsforordningen, jf. databeskyttelses-forordningen artikel 6, stk. 1, litra c. Disse samtaler optages, uden du bliver informeret om det ved samtalens start, da du i disse tilfælde er blevet informeret om optagelsen i forbindelse med din aftalerelation med os.

Aflytning


Sparekassen kan aflytte optagelser i forbindelse med konkrete sager, for eksempel klagesager, sikkerhedshændelser, trusler osv., jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f, jf. artikel 6, stk. 4.

Herudover kan vi aflytte stikprøver af optagne telefonsamtaler i forbindelse med kontrol og risikostyring, jf. databeskyttelsesforordningen artikel 6, stk. 1, litra c, og artikel 6, stk. 1, litra f, jf. artikel 6, stk. 4, samt for at sikre sparekassens overholdelse af markedsmisbrugsforordningen.

Opbevaring og sletning


Telefonsamtaler, som er optaget til uddannelsesbrug, slettes efter tre måneder.

Telefonsamtaler vedrørende investeringsydelser opbevares som udgangspunkt i fem år, jf. bekendtgørelse om organisatoriske krav til værdipapirhandlere § 10, stk. 10, jf. databeskyttelsesforordningen artikel 6, stk. 1, litra c.

Hvis en optagelse inddrages i en konkret sag, opbevares optagelsen, indtil den pågældende sag er endelig afsluttet, jf. databeskyttelsesforordningen artikel 6, stk. 1, litra f.

Dine rettigheder


Du og din samtalepart har følgende rettigheder i forbindelse med optagne telefonsamtaler (inden sletning automatisk foretages).

Ret til indsigt


Du har som samtalepart ret til at få indsigt i en optaget telefonsamtale. Indsigt kan for eksempel gives ved afskrift af samtalen.

Ret til berigtigelse eller sletning


Hvis de oplysninger, som sparekassen behandler om dig, er forkerte, ufuldstændige eller irrelevante, har du ret til at få oplysningerne rettet eller slettet med de begrænsninger, der følger af lovgivningen.

Medmindre oplysningerne er nødvendige for at gøre et retskrav gældende, har du ret til, at sparekassens behandling alene er begrænset til opbevaring, indtil oplysningernes korrekthed kan fastslås, eller det kan kontrolleres, om sparekassens legitime interesser går forud for dine interesser.

Ret til begrænsning af behandling


Du har i visse tilfælde ret til at få begrænset behandlingen af dine personoplysninger, hvorefter sparekassen fremover kun må behandle oplysningerne – bortset fra opbevaring – med dit samtykke eller med henblik på, at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares eller for at beskytte en person eller vigtige samfundsinteresser.

Ret til dataportabilitet


Hvis sparekassen behandler oplysningerne om dig på baggrund af dit samtykke eller som følge af en aftale, og behandlingen foretages automatisk, har du ret til at få de oplysninger, du selv har leveret til os, udleveret i et elektronisk format eller videresendt til en anden dataansvarlig, hvis det er teknisk muligt.

Retten til dataportabilitet gælder dog kun i det omfang, dette ikke krænker andres rettigheder.

Ret til at tilbagekalde dit samtykke


Hvis samtalen er optaget til uddannelsesbrug med dit samtykke, kan du til enhver tid trække dit samtykke tilbage, hvorefter vi vil slette optagelsen. Dette gør du ved at kontakte sparekassen på mail@spard.dk eller tlf. 82 22 95 50.

Øvrig information


Du kan læse mere om sparekassens behandling af personoplysninger i vores Privatlivspolitik.