Reklameartikler

Bevidste valg – og fravalg: Sådan tænker vi bæredygtighed ind i vores reklameartikler

I Sparekassen Danmark tager vi ansvar og tænker bæredygtighed ind, hvor vi kan – også når vi vælger produkter og leverandører. Læs mere om de bevidste valg og fravalg, vi har truffet for at minimere aftrykket fra vores reklameartikler.

Vi har siden 2021 haft en ansvarlig indkøbspolitik. Politikken har fokus på at træffe mere bæredygtige valg. Det indebærer også at tage fravalg. Vi vil nemlig først og fremmest mindske vores ressourceforbrug. Derfor har vi reduceret vores udvalg af reklameartikler i de senere år.

De reklameartikler, vi har på hylderne, skal være europæisk producerede, genanvendelige eller biologisk nedbrydelige.

Vi stiller krav til vores leverandører og samarbejdspartnere i forhold til menneskerettigheder, miljø og klima og antikorruption. Vores leverandører skal kunne stå på mål for, at de og deres underleverandører mm. ikke krænker de grundlæggende menneskerettigheder, bevidst ignorerer betydelig forurening af luft, vand eller jord eller medvirker til korruption.

En arbejdsgruppe i sparekassen er i proces med at udforme en formel leverandørpolitik.

At træffe mere bæredygtige valg er en kontinuerlig proces, som vi hvert år har fokus på at forbedre. Vi er ikke i mål, men vi er på vej.

Et kundemøde med omtanke


Når vores kunder kommer til møde i sparekassen, byder vi naturligvis på en kop kaffe eller te. Vi har komposterbare krus og servietter fremstillet af 100 % genanvendt materiale – og vores kaffe og te er selvfølgelig økologisk og Fair Trade-mærket.

Vi køber kaffe fra flere forskellige leverandør – men altid økologisk og Fair Trade-mærket. Blandt vores leverandører er Danish Coffee, der er en socialøkonomisk virksomhed fra Randers. De har fokus på et inkluderende arbejdsmarked. Derfor er alle deres medarbejdere flexjobbere, der pga. begrænset arbejdsevne står udenfor det normale arbejdsmarked. Danish Coffee arbejder aktivt for FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling – blandt andet gennem et samarbejdsprojekt med kaffefarmere i Uganda.

I vores københavnske afdelinger kommer kaffen fra Blind Coffee i Glostrup. Blind Coffee er en virksomhed, der har fokus på at forhandle god kaffe, samtidig med at de gør en forskel ved at skabe arbejdspladser til mennesker med synshandicap.

  Reklameartikler
Til et kundemøde kan man også få brug for at tage nogle noter. Derfor har vi notesblokke i genbrugspapir og kuglepenne af 100 % genanvendt plastik.


En win-win-situation


I Sparekassen Danmark ønsker vi at støtte det lokale foreningsliv uden at gå på kompromis med den grønne omstilling.

Derfor har vi blandt andet fået lavet medaljer i FSC-certificeret træ, som kan bruges til forskellige sportsbegivenheder.

FSC-mærkningen betyder, at der er sporbarhed hele vejen tilbage i forsyningskæden. Medaljerne har desuden bånd fremstillet af genbrugsmaterialer og en tekst, der fortæller modtageren, ”I am made of recycled plastic bottles.”


MedaljerMedaljerne betyder, at vi kan tilbyde at sponsorere medaljer for de lokale klubber, vi samarbejder med, uden at få dårlig klimasamvittighed. Det er da en win-win-situation.


Penge gror ikke på træerne


For at reducere vores ressourceforbrug har vi reduceret vores udvalg af reklameartikler, men et betalingskort kan vi dårligt undvære på hylderne.

Derfor har vi valgt, at vores betalingskort skal være produceret i et mere bæredygtigt materiale end plastik. Vores betalingskort er produceret 100 % CO2-neutralt af 84 % plantebaseret materiale, primært majskorn.

Vores kunder kan vælge mellem et sort og grønt kort – men uanset farven er det en grønnere løsning.

  Betalingskort
Penge gror ganske vist ikke på træerne, men vores betalingskort har blandt andet groet på majsmarker.


Nyt liv til gamle reklameartikler


Da Sparekassen Vendsyssel og Jutlander Bank fusionerede i 2021 og blev til Sparekassen Danmark, betød det også et nyt logo – og et farvel til reklameartikler med de gamle logoer. Siden kom også Totalbankens gamle reklameartikler til.

Heldigvis kunne vores udfasede reklameartikler stadig gøre nytte. Polsk-Dansk humanitær forening fik vores restlager og uddelte det til blandt andet hjemløse og ukrainske flygtninge i Polen. Foreningen støtter desuden herberg, børnehjem og krisecentre i Polen. Vores reklameartikler bestod for eksempel af sportstasker, rygsække, regnslag og drikkedunke. Vi er glade for, at de kan gøre gavn i Polen.

  Genbrug af reklameartikler
Her ses et udpluk af de reklameartikler, som blev sendt til Polen efter fusionen mellem Sparekassen Vendsyssel og Jutlander Bank i 2021.


Bibifant har fået nyt job – og nyt navn


Arvegodset fra Jutlander Bank bestod også af bankens maskot elefanten Bibi. Med fusionen blev Bibifant arbejdsløs – og det var den rigtigt ked af.

Heldigvis opstod der nye muligheder for Bibifant, da Sparekassen Danmark blev hovedsponsor for fodboldklubben B.93 på Østerbro i København.

Bibi er nu flyttet til København, hvor den har taget navneforandring til Dirch og har fået fast arbejde som maskot i B.93. Navnet er naturligvis en reference til Dirch Passer – B.93’s mest berømte medlem.

Vores restlager af små Bibibamser fulgte med til København til glæde for B.93’s mindste spillere. Bibibamserne fik nye røde kapper syet af Ornli’. Ornli’ er en socialøkonomisk virksomhed med speciale i at upcycle tekstiler.

Ornli’ har tidligere hjulpet os med for eksempel at sy nye indkøbsnet af vores gamle flag.

  Maskotelefant Dirch
Jutlander Banks tidligere maskot Bibifant har taget navneforandring til Dirch og er blevet maskot i den københavnske fodboldklub B.93, som sparekassen er hovedsponsor for.


Spire repræsenterer sparekassen


Sparekassen Danmarks maskot Spire er en grøn plante. Derfor møder vores mindste kunder i Spires univers også fortællingen om, hvordan man passer bedre på naturen.

Når vores børnekunder fylder 2, 4 og 6 år, modtager de en fødselsdagshilsen fra Spire. Spires fødselsdagskort er trykt på frøpapir, som barnet kan plante i en potte og se det spire og blive til flotte blomster.

Inden man planter kortet, kan man dog tage det med ned i sin lokale afdeling og få en Spiregave. Spiregaverne er naturligvis produceret med omtanke for miljøet.

  Fødselsdagskort fra Spire
Når sparekassens yngste kunder fylder 2, 4 og 6 år, modtager de en sød fødselsdagshilsen fra sparekassens maskot Spire.