
Overførsler til og fra udlandet
Som kunde i Sparekassen Danmark kan du nemt og sikkert overføre penge til ind- og udland via net- og mobilbank.
Når du skal overføre penge til udlandet, er det vigtigt at have en pålidelig og fleksibel løsning ved hånden. Hos Sparekassen Danmark giver vi dig muligheden for selv at udføre dine udenlandske overførsler via vores brugervenlige net- og mobilbank. For eksempel kan du med få klik sende penge til venner og familie i udlandet eller betale for varer og tjenester på tværs af grænserne.
Uanset om du har brug for at lave engangsoverførsler eller oprette regelmæssige betalinger, giver vores net- og mobilbank dig fleksibiliteten til at tilpasse overførslerne efter dine behov. Du kan indstille beløb, datoer og modtagere med lethed og have fuld tillid til, at dine penge når sikkert frem.
Uanset om du har brug for at lave engangsoverførsler eller oprette regelmæssige betalinger, giver vores net- og mobilbank dig fleksibiliteten til at tilpasse overførslerne efter dine behov. Du kan indstille beløb, datoer og modtagere med lethed og have fuld tillid til, at dine penge når sikkert frem.
Når du overfører penge til udlandet
Forudsætninger for ekspedition
Før ekspedition skal sparekassen have alle nødvendige og lovpligtige oplysninger om afsender og modtager samt modtagers pengeinstitut. Samtidig skal der være dækning for beløbet.
Oplysningskrav
For at overførslen kan gennemføres, har vi brug for følgende oplysninger:
- Afsenders navn, adresse og kontonummer på en betalingskonto
- Overførselstype
- Valuta og beløb, der skal overføres
- Modtagers navn
- Modtagers adresse (skal altid oplyses ved overførsler til lande uden for EU og EØS)
- Modtagers kontonummer (ved overførsler til EU- og EØS-lande skal IBAN altid angives)
- Eventuel betalingsreference – enkelte lande kan have krav om, at dette oplyses
- Fordeling af omkostninger – læs mere under ”Omkostninger”
- Modtagers pengeinstitut (ved overførsler til EU- og EØS-lande skal BIC altid angives). Enkelte lande kan have specifikke krav – læs mere under ”Lande, der har særlige krav”.
Hvis ovenstående krav ikke er opfyldt, kan du risikere, at overførslen bliver afvist i udlandet og returneret mod gebyr.
Tidsfrister
For at en overførsel kan gennemføres, skal den være oprettet og godkendt senest kl. 14.00 på dagen (undtaget weekend, hellig- og banklukkedage) – herefter sendes den næstkommende hverdag.
* Ekspresoverførsler kan laves frem til kl. 15 på hverdage.
* Ekspresoverførsler kan laves frem til kl. 15 på hverdage.
Omkostninger
Gebyr for overførsel afhænger af overførselstype – læs mere under ”Overførselstyper”.
Ved oprettelse skal du tage stilling til, hvordan omkostninger til eget pengeinstitut og modtagerbanken skal fordeles, hvis det er udenfor EU/EØS. Der findes tre muligheder:
- SHA – omkostninger fordeles mellem afsender og modtager
Her betaler afsender omkostninger i eget pengeinstitut, og modtager betaler øvrige omkostninger. Denne omkostningsfordeling er den eneste, som kan vælges ved betalinger til og fra EU- og EØS-lande. - OUR – alle omkostninger betales af afsender
Denne omkostningsfordeling kan kun benyttes ved overførsler til og fra lande, der ligger uden for EU og EØS. Hvis du vælger at betale omkostninger i udlandet, vil vi foruden vores standardgebyr beregne et tillægsgebyr, som fremgår af vores prisinformation. Vi forbeholder os ret til efterfølgende at opkræve yderligere omkostninger, hvis den opkrævning, vi modtager, ikke kan dække det allerede beregnede tillægsgebyr. - BEN – alle omkostninger betales af beløbsmodtager
Denne omkostningsfordeling kan kun benyttes ved overførsler til og fra lande, der ligger uden for EU og EØS. Inden beløbet afsendes, vil det blive fratrukket et gebyr, som fremgår af vores prisinformation.
Overførselstyper
- Ekspresoverførsel benyttes, hvis en overførsel skal hurtigere frem. Hvornår overførslen er fremme hos modtager, afhænger af valuta og modtagerland.
- Almindelig overførsel er typisk fremme hos modtager efter to til fem bankdage, afhængigt af valuta og modtagerland.
- SEPA-overførsel benyttes, hvis en overførsel laves i EUR, og modtagerbanken kan modtage SEPA-overførsler. Overførselstiden vil normalt være en bankdag, medmindre betalingen udtages til nærmere undersøgelse som for eksempel hvidvask.
Vær opmærksom på, at angivet valør er den valør, sparekassen stiller beløbet til disposition. Det er ikke nødvendigvis den valør, beløbsmodtager har beløbet til rådighed. For betalinger inden for EU- og EØS-lande gælder lov om betalinger – maksimal gennemførselstid.
Lande, der har særlige krav
- Hvis BIC ikke benyttes, skal clearings-/bankkoder benyttes til følgende lande:
- Australien: AUxxxxxx (6 cifre) – også kaldet BSB-nummer
- Canada: CCxxxxxxxxx (9 cifre)
- Indien: IFSCxxxxxxxxxxx (11 cifre)
- USA: FWxxxxxxxxx (9 cifre) – også kaldet ABA eller Routing-nummer
- Sydafrika: ZAxxxxxx (6 cifre)
- New Zealand: NZxxxxxx (6 cifre).
- Ukraine - Egypten - Indien - Malaysia - Sydafrika - Indonesien
Oplys altid en betalingsreference eller detaljeret betalingsformål.
Manglende betalingsreference eller betalingsformål kan medføre, at betalingen returneres fra udlandet.
Påfør altid den fulde, korrekte adresse på modtager i udlandet.
Asien
Betalinger til asiatiske lande kræver yderst præcise modtageroplysninger (inklusive komma og punktum i navn og adresse), da man ellers kan risikere, at betalingen returneres fra udlandet. Forkortelser godtages ikke. Er der ikke plads til det fulde navn, skriver man videre i første adresselinje.
Australien
Australske kontonumre er på 12 eller 15 karakterer og består af det 6-cifrede BSB-nummer efterfulgt af det 6- eller 9-cifrede kontonummer. Begge numre skal angives i forlængelse af hinanden uden bindestreg imellem.
Canada
Oplys transit number (5 tegn), institution code (3 tegn) og account number – alt skal samles i et kontonummer ved overførsel (15-20 tegn i alt).
Påfør altid nøjagtig og fuldstændig adresse på beløbsmodtager. Manglende adresseoplysninger kan medføre, at betalingen returneres fra udlandet.
Iran, Nordkorea og Myanmar-Burma
På grund af sanktioner mod disse lande udfører sparekassen ikke overførsler hertil, ligesom overførsler herfra vil blive afvist.
Kina
Overførsler i CNY må kun ske til firmakonti, medmindre en privatperson har kinesisk autorisation/tilladelse hertil. I så fald skal det oplyses under betalingsformål. Overførsler i CNY skal indeholde en formålskode, som oplyses under betalingsformål.
Cuba
Der kan ikke sendes USD hertil.
Valutakurs
Ved betalingsordrer, der kræver omveksling, vil afregning ske til den pågældende valutakurs på den dag, hvor ordren bliver udført. Valutakursen er tillagt en valutamarginal.
Se en oversigt over valutamarginaler her
Se en oversigt over valutamarginaler her
Afregning
Betalinger til udlandet bliver hævet på din konto med rentemæssig virkning (valør) på ekspeditionsdagen.
Hvis ikke omveksling eller afregning sker til aftalekurs/terminskurs, vil afregning ske umiddelbart efter godkendelse.
Hvis der sker omveksling, vil afregning finde sted efter opdatering af valutakurser kl. cirka 14.30 på ekspeditionsdagen.
Hvis ikke omveksling eller afregning sker til aftalekurs/terminskurs, vil afregning ske umiddelbart efter godkendelse.
Hvis der sker omveksling, vil afregning finde sted efter opdatering af valutakurser kl. cirka 14.30 på ekspeditionsdagen.
Tilbagekaldelse af overførsel
Som udgangspunkt er betalinger til udlandet uigenkaldelige – eventuel returnering af et overført beløb vil altid kræve accept fra både beløbsmodtager (kontohaver) og
beløbsmodtagers pengeinstitut.
Hvis du ønsker, at vi sender en anmodning om tilbagekaldelse, skal du kontakte din rådgiver i sparekassen.
Hvis du ønsker, at vi sender en anmodning om tilbagekaldelse, skal du kontakte din rådgiver i sparekassen.
Når du modtager penge fra udlandet
Oplysninger til afsender
Når du skal modtage betalinger fra udlandet, skal du oplyse følgende til afsender af beløbet:
- Dit IBAN på den betalingskonto, beløbet skal gå ind på
- Bankens navn: Sparekassen Danmark
- Bankens BIC: VRSPDK22
- Dit navn og adresse
- Eventuelt en betalingsreference, som afsender skal sende sammen med beløbet.
Omkostninger
Dagen efter kreditering vil du ved at åbne posteringen i din netbank kunne se information om afsender og reference samt oplysning om det beløb, vi har modtaget, herunder eventuel omvekslingskurs samt omkostninger.
Da betalingen kan være gået via flere pengeinstitutter, kan der være fratrukket et gebyr i hvert pengeinstitut.
Da betalingen kan være gået via flere pengeinstitutter, kan der være fratrukket et gebyr i hvert pengeinstitut.
Valutakurs
Ved betalingsordrer, der kræver omveksling, vil afregning ske til den pågældende valutakurs på den dag, hvor ordren bliver udført. Valutakursen beregnes ved at lægge middelkurs og valutamarginal sammen.
Se en oversigt over valutamarginaler her
Se en oversigt over valutamarginaler her
Valør og cut-off
Betalinger, modtaget inden kl. 14, vil blive afregnet på modtagelsesdagen. Valør fastsættes i henhold til lov om betalinger.
Betalinger, modtaget efter kl. 14, vil først blive afregnet den følgende bankdag. Valør fastsættes i henhold til lov om betalinger.
Uanset hvilken valuta vi modtager, vil beløbet blive indsat på den oplyste betalingskonto.
Betalinger, modtaget efter kl. 14, vil først blive afregnet den følgende bankdag. Valør fastsættes i henhold til lov om betalinger.
Uanset hvilken valuta vi modtager, vil beløbet blive indsat på den oplyste betalingskonto.
Forbehold
Sparekassen er berettiget til at tilbageføre allerede krediterede beløb, hvis det viser sig, at betalingen er i strid med gældende lovgivning, eller hvis beløbet ikke er tilgået sparekassen. For eksempel hvis beløbet er tilbageholdt/indefrosset i forbindelse med screening. Dette fremgår også af sparekassens almindelige forretningsbetingelser.
Sparekassen er ikke ansvarlig for tab, som måtte opstå på den baggrund.
Sparekassen er ikke ansvarlig for tab, som måtte opstå på den baggrund.