Coronavirus

Rejseforsikring og coronavirus

Coronavirus påvirker den officielle rejsevejledning til flere lande, hvortil Udenrigsministeriet nu fraråder rejser. Her kan du læse, hvordan du er dækket via dit LOPI Mastercard.

Hvis du har rejseforsikring via dit Mastercard

Hvordan skal jeg forholde mig?

Hvis du snart skal rejse til områder og lande, hvor coronavirus (COVID-19) er registreret, opfordrer vi dig til, at du løbende holder dig orienteret om situationen via Udenrigsministeriets rejsevejledninger 

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg befinder mig i et land eller område, hvor Udenrigsministeriet fraråder indrejse?

Udenrigsministeriet fraråder nu indrejse til adskillige lande og områder. Hvis du er i et af de berørte lande eller områder, opfordrer vi dig til at følge de lokale myndigheders anvisninger, og du bør også være tilmeldt Udenrigsministeriets danskerliste på www.um.dk og følge rejsevejledningerne her.

Har du planlagt en rejse til sommer?

Der er rigtig mange, som allerede har bestilt en ferie til udlandet henover sommeren.

Står du i samme situation, og inden for kort tid skal til at betale restbeløbet til en rejse med afrejse i juni, juli eller august 2020, vil Privatsikring gerne i kontakt med dig for at fortælle om mulighederne for at få refunderet dit depositum.

Har du et Mastercard Guld eller Mastercard Platinum, kan Privatsikring hjælpe med allerede betalt depositum for feriehuse, campingpladser og -lejligheder, hvis du selv har planlagt og bestilt rejsen.

Flybilletter og pakkerejser er ikke omfattet af denne dækning, her skal du fortsat kontakte din rejsearrangør eller flyselskab angående aflysning.

Du kan kontakte Privatsikring om refundering af depositum på telefon 33 55 37 20.

Jeg skal ud at rejse – hvordan er jeg dækket?

Hvis du har bestilt en rejse til et område, Udenrigsministeriet efterfølgende fraråder indrejse til, dækker vi afbestilling af din rejse, hvis du har et LOPI Mastercard med afbestillingsdækning.

Hvis der er mindre end 14 dage til du skal rejse, og Udenrigsministeriet fraråder rejse til din destination, skal du kontakte Rejseskade på tlf. 33 55 37 20.

Er der mere end 14 dage til din rejse, skal du afvente situationen. Når der er 14 dage til afrejse, kan du vurdere den aktuelle situation og kontakte rejseskade, såfremt Udenrigsministeriet fraråder rejser til destinationen.

Læs mere om virussen hos Sundhedsstyrelsen 

Ny ”Før-tid-hjemrejse”-forsikring

Hvis du befinder dig i udlandet, og det ikke har været muligt via dit rejseselskab eller flyselskab at få arrangeret en hurtigere hjemrejse til Danmark på grund af COVID-19 virussen, har du nu mulighed for at ringe til SOS på + 45 33 55 23 50, som sidder klar til at hjælpe dig og fortælle om de muligheder, der er.

Hvis du befinder dig i det kontinentale Europa, er det en forudsætning, at der er mere end fem dage, til du skal rejse hjem.

Hvis landet du befinder dig i, er under eller på vej til ”Lock-down”, skal du hurtigst muligt kontakte SOS på +45 33 55 23 50.

Den nye ”Før-tid-hjemrejse”-forsikring dækning på LOPI Mastercard omfatter rejser, der er bestilt, betalt og påbegyndt før den 13. marts kl. 15.00, med henblik på at få folk hjem hurtigst muligt.

Dækningen trådte i kraft fra den 19. marts 2020 og dækker derfor ikke dig, som selv er kommet hjem tidligere end denne dato.

Den nye dækning er en midlertidig dækning, som ophører den 1. maj. 2020. Du kan derfor ikke anmelde nye sager til Privatsikring efter denne dato. Har du planlagt hjemrejse efter den 1. maj, kan du dog gøre brug af dækningen, så længe før-tid-hjemrejsen er aftalt inden den 1. maj 2020 med Privatsikring eller SOS.

Læs mere om "Før-tid-hjemrejse"-forsikringen

Har du flere spørgsmål vedr. dækning ved coronavirus?

Se Spørgsmål og Svar hos Lopi Mastercard eller kontakt sparekassen.

Hvis du har rejseforsikring via Privatsikring

Læs mere om dine vilkår som kunde ved Privatsikring