Genkend forsøg på svindel:

Spoofing

Nogle svindlere udnytter moderne teknologi til at manipulere deres telefonnummer og identitet, så det ser ud, som om de henvender sig på vegne af en myndighed eller virksomhed.

Metoden kaldes ”spoofing”, og hensigten er at franarre dig koder, oplysninger og store pengebeløb.

Svindlerne køber sig typisk til oplysningerne via udenlandske teleselskaber eller ved at benytte en app til at ringe op fra et dansk telefonnummer.


Sådan foregår det typisk


Spoofing-svindel foregår typisk ved, at man modtager en falsk besked fra en tilsyneladende troværdig kilde som for eksempel sparekassen eller MobilePay. Her bliver man typisk bedt om at opdatere eller bekræfte oplysninger under påskud af for eksempel GDPR eller sikkerhedsforanstaltninger.

Efterfølgende ringer svindlerne til deres ofre og udgiver sig for at være fra en given virksomhed, fx offerets pengeinstitut. Svindlerne har på nuværende tidspunkt adgang til rigtig mange oplysninger om sit offer og kan derfor virke meget overbevisende.


Risikoen


Svindlere bruger spoofing til at narre folk til at afgive personlige oplysninger, såsom adgangskoder eller kreditkortoplysninger. Dette kan føre til store økonomiske tab og endda identitetstyveri.


Forebyggelse


Beskyt dig selv og andre mod spoofing-svindel ved at følge disse forholdsregler:

  1. Pas på dine oplysninger:
    Vær skeptisk over for opkald, der kommer uventet, og hvor personen beder dig om at oplyse dine personlige oplysninger – også selvom personen lyder meget overbevisende.

    Hverken dit pengeinstitut eller offentlige myndigheder vil nogensinde bede dig om at oplyse dine personlige oplysninger – hverken via mail, sms eller opkald.

  2. Vær skeptisk over for links:
    Links i e-mails og sms’er kan være forsøg på svindel for at franarre dig koder eller andre personlige oplysninger. Husk derfor ALTID at være skeptisk over for links, du får tilsendt.

  3. Rapportér mistænkelig aktivitet:
    Hvis du tror, du er blevet udsat for spoofing-svindel, skal du kontakte sparekassens kundeservice hurtigst muligt på tlf. 8222 9000, så vi kan få spærret dine kort og stoppet et eventuelt misbrug.