Rapportering og dataindsamling

At arbejde med ESG- og bæredygtighedsrapportering er en vigtig del af enhver virksomheds indsats for at blive mere bæredygtig. Rapporteringen giver et klart billede af virksomhedens miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige præstationer og kan bruges som et strategisk værktøj til at forbedre virksomhedens bæredygtighed.



Forskellige løsninger til ESG-rapportering


Der er mange udbydere indenfor ESG- og bæredygtighedsrapportering, og det kan være svært at vælge den rette løsning. Her er nogle konkrete muligheder, der afhænger af virksomhedens behov:
 

Virksomhedsguiden


På virksomhedsguiden har erhvervsstyrelsen udviklet en ESG-skabelon, som kan anvendes af små og mellemstore virksomheder, og den er helt gratis at tage i brug. Dette kan være en oplagt løsning for mindre virksomheder, der ønsker at komme i gang med ESG-rapportering uden større investeringer. Her kan du finde mere information og komme i gang.

Gå til Virksomhedsguiden

DitESG


DitESG tilbyder en løsning til nøgletalsrapportering på kort tid til en rimelig pris. Rapporten følger gængse anbefalinger til frivillig rapportering for SMV’er. Opgørelsen bygger på de europæiske standarder for bæredygtighedsrapportering under EU’s direktiv for selv samme.

Sparekassen vurderer dette som et fint sted at begynde, hvis du gerne vil i gang med at rapportere på bæredygtighedsområdet. Læs mere om DitESG

Andre løsninger


Udover DitESG og Virksomhedsguiden findes der en lang række andre muligheder - Der findes mange rådgivningsvirksomheder indenfor området, og for eksempel tilbyder nogle revisionshuse også løsninger. Du kan både finde sparring om dette emne hos din erhvervsrådgiver i sparekassen eller hos andre samarbejdspartnere - for eksempel Erhvervshusene eller igennem brancheforeninger.


Digitalisering og dataopsamling


For at effektivisere ESG-rapporteringen kan virksomheder digitalisere og begynde at opsamle data. Her er nogle konkrete eksempler på, hvilke data man kan indsamle og rapportere:

  • Miljødata
    CO2-udledning, energiforbrug, vandforbrug, affaldsmængder, brændselsforbrug og indkøb af materialer.
  • Sociale data
    Antal sygedage, medarbejdertilfredshed, diversitet i medarbejderstaben, arbejdsulykker, elever og lærlinge og medarbejderudvikling.
  • Governance-data
    Ledelsens rolle, bestyrelsen, intern kontrol og risikostyring, virksomhedskultur og forretningsførelse.

Virksomheder kan bruge digitale værktøjer som sensorer, software til dataindsamling og analyseplatforme til at automatisere og effektivisere dataopsamlingen. For eksempel kan energiforbrug monitoreres ved hjælp af smarte målere, mens medarbejdertilfredshed kan måles gennem digitale spørgeskemaer og feedbacksystemer.

Sådan kommer du i gang


  1. Identificer relevante ESG-data
    Start med at analysere, hvilke ESG-nøgletal der giver mening for din virksomhed. Dette kan gøres ved at forholde sig til virksomhedens risici og muligheder inden for miljø-, social- og ledelsesforhold.
  2. Indsamling af data
    Begynd med at indsamle de nødvendige ESG-data. Det kan være en fordel at komme i gang med indsamlingen, før der kommer direkte krav om rapportering, da det kan tage tid at indsamle den relevante information.
  3. Analyser og rapporter
    De største virksomheder der er underlagt lovgivning på området, bruger en dobbelt væsentlighedsanalyse til at vurdere, hvilke ESG-data der er mest relevante. Egentlig handler det om at identificere, hvilke parametre indenfor ESG der vurderes væsentlige for virksomheden, og så omsætte disse til mål og handlinger i en mere bæredygtig retning. Beskriv målsætninger, ambitioner og handlingsplaner for hvert af nøgletallene. Dette hjælper med at sætte handling bag ordene og kommunikere virksomhedens udvikling.
  4. Brug værktøjer og guides
    Der findes flere værktøjer og guides, som kan hjælpe dig i gang med indsamling og analyse af ESG-data. For eksempel tilbyder Virksomhedsguiden.dk værktøjer til dobbelt væsentlighedsanalyse og skabeloner til ESG-rapportering (se link herover).
  5. Kommuniker dine tiltag
    Hvis du ønsker at kommunikere dine bæredygtighedstiltag offentligt, anbefales det at følge Forbrugerombudsmandens vejledning om miljømarkedsføring og eventuelt rådføre dig med eksterne sparringspartnere for at undgå greenwashing.


KONTAKT OS

Din lokale erhvervsrådgiver står klar, hvis du har brug for sparring eller inspiration til ESG og bæredygtighed.