Make it happen

Erfaringer med iværksætteri: Julie vil have danskerne til at synes om at gå til tandlægen

Private tandlægeklinikker har brug for at re-brande sig selv. Det mener Julie Nørgaard, der har stiftet virksomheden MAKE IT HAPPEN for at forbedre tandlægeoplevelsen – for både patienter og tandlæger.

Knap hver tredje dansker er nervøs for at gå til tandlægen, og cirka 10 % lider af decideret tandlægeskræk.

Dén statistik vil 41-årige Julie Nørgaard gerne ændre på. Derfor har hun stiftet firmaet MAKE IT HAPPEN, som hjælper private tandlægeklinikker med branding og patientrejsen.

Målet er at skabe en personlig og sammenhængende kundeoplevelse, så patienten føler sig tryg og veltilpas – både før, under og efter tiden i tandlægestolen.

Her har vi mødt Julie Nørgaard til en snak om, hvorfor tandlægebesøget trænger til at blive re-brandet – og om at kaste sig ud i livet som iværksætter.


Hvad er MAKE IT HAPPEN for en virksomhed?


”I MAKE IT HAPPEN hjælper jeg private tandlæger med udvikling og vækst, så de som behandlere kan koncentrere sig om at give deres patienter den bedste behandling. Tandlæger er jo enormt gode til at dygtiggøre sig indenfor alt, hvad der handler om selve behandlingen, men der findes bare ikke særligt mange, der finder det superspændende at arbejde med alt det udenom: Branding, markedsføring, forretningsudvikling. Og det er dét, jeg hjælper klinikejerne med.”


Hvor fik du idéen fra?


”Jeg har været i dentalbranchen i ti år, hvoraf jeg i fire år har ejet og drevet en tandlægeklinik sammen med min mand, der er tandlæge. Her observerede jeg, at der sker noget med mennesker, når de bliver sat i den ’varme tandlægestol’. Nogle blev virkelig angste og utilpasse. Det var synd for dem, synes jeg. Derfor begyndte jeg at interessere mig for, hvad man kunne gøre for at gøre patienterne mere trygge og tilpasse i hele besøget hos tandlægen.”


Julie Nørgaard, indehaver af Make it happen41-årige Julie Nørgaard har mere end ti års erfaring fra tandlægebranchen, hvoraf hun i fire år har ejet og drevet en tandlægeklinik sammen med sin mand, der er tandlæge. I dag rådgiver hun andre tandlægeklinikker om branding, markedsføring og kunderejsen.


Hvad kan man gøre for at forbedre oplevelsen hos tandlægen?


”Du kan fx bruge beroligende musik og arbejde med duftene i din klinik. De fleste kender ’lugten af tandlæge’, som stammer fra bedøvelsesmidlet eugenol, og den kan virkelig sætte alarmberedskabet i gang hos mange.”

”Du kan også kigge på dine kontaktpunkter med kunden. Hvad er det første, kunden møder? Og hvordan kommunikerer du med kunden? Jeg synes jo, fremtidens patienter skal behandles som VIP-kunder.”


Hvorfor synes du, at fremtidens patienter skal behandles som VIP-kunder?


”Jeg synes, man skal skelne mellem patienter og kunder. Du er faktisk først patient, når du ligger i stolen. Det er vigtigt at have øje for. Fordi tandlæger sælger jo en ydelse, og man kan godt arbejde med, hvordan man taler med ”kunderne” – før, under og efter tiden i tandlægestolen. Det er dybest set et spørgsmål om, at kunden får en god oplevelse og får lyst til at komme igen – og endnu bedre: At anbefale dig til andre.”


Hvorfor skal en tandlægeklinik arbejde med sit brand?


”Tandlægebesøget i sig selv har jo ikke et ret godt brand. Det er jo på grund af smerten – både i munden og i pengepungen. Men det ER bare vigtigt at have et godt brand – uanset om man mangler ’hænder eller tænder’. De nyuddannede vil jo allerhelst hen på de fede, moderne klinikker. Og hvis du har problemer med at fylde bøgerne, så skal du have styr på, hvordan du får nye kunder ind i butikken.”

”Ifølge flere analyser fra førende brandeksperter, så skal man blandt andet arbejde med sit brand, hvis man tilbyder det samme som sine konkurrenter. Det er oplagt, hvis din klinik er dygtigere, end man reelt får indtryk af på din hjemmeside, hvis din forretning stagnerer, eller hvis du ønsker at sælge din klinik.”


Om Julie Nørgaard


  • Alder: 41 år
  • Uddannelse: Bachelor in Marketing & Management Communication fra Aarhus School of Business og Cand. Soc. in Organisational Innovation & Entrepreneurship fra CBS
  • Erhvervserfaring: Har mere end ti års erfaring fra tandlægebranchen, hvoraf hun i fire år har ejet og drevet en tandlægeklinik sammen med sin mand, der er tandlæge
  • Virksomhed: Stiftede i 2022 virksomheden MAKE IT HAPPEN, som hjælper tandlægeklinikker med branding, markedsføring og kunderejsen
  • Privat: Bosat i Brabrand med sin mand Andreas og parrets tre børn

  • Læs mere på www.makeit-happen.dk


    Hvordan sikrer du dig, at dine kunders brands adskiller sig fra hinanden?


    ”Ved at lave en målrettet markedsføringsstrategi. Hvis din klinik fx ligger i en studieby, hvor der er fyldt med lejligheder og universitetsstuderende, så skal du som minimum give studierabat. Men det handler jo også om at prøve at finde ud af, hvad dine kunder har behov for. Du kan jo ikke favne alle.”

    ”Jeg er også meget optaget af de ‘emotionelle kundetyper’, fordi de giver et bedre indblik i patienternes følelsesmæssige beslutningsgrundlag end de ordinære kundesegmenter. Hvordan kommunikerer man som tandlæge og klinik til følelserne hos de nuværende og fremtidige patienter? Det er virkelig interessant!”


    Hvorfra fandt du modet til at blive selvstændig?


    ”Jeg ved ikke, om det har krævet mod. Jeg tror bare, jeg besidder en drivkraft og lyst til at gøre en forskel – både for patienterne, men også klinikejerne. Så hvis jeg kan få hele den danske befolkning til at synes om at gå til tandlægen, så ville det da være meget fedt.”


    Men det kræver da mod at sige farvel til det trygge uden at vide, om man får succes eller ej.


    ”Det er et spørgsmål om, hvordan man er indrettet. Jeg har alle dage været drevet af at gøre tingene selv. Jeg trives bedst, når der er kort vej fra tanke til handling, og hvis der skal være det, så er det i min optik ret godt at være selvstændig. Jeg trives også bedst med at være den, der bestemmer og sætter retningen, samtidig med jeg er den, der udfører de mange forskelligartede opgaver, der ligger i at have sin egen butik.”


    Julie Nørgaard, indehaver af Make it happen"På en travl tandlægeklinik kan branding og marketing nemt falde ned mellem to stole,” fortæller Julie Nørgaard, der har stiftet MAKE IT HAPPEN for at hjælpe klinikejerne med at ”få det til at ske”.


    Hvad betyder det for dig, at din rådgiver i sparekassen kan se værdien i din virksomhed?


    ”Det betyder helt utrolig meget, at Marie (Julies rådgiver, red.) støtter mig og har min ryg. Jeg har ikke de store udgifter. Men når man skal tage nogle chancer, så er det jo vigtigt at have en bank, der kan se meningen med galskaben.”


    Hvorfor er Sparekassen Danmark et godt match for dig og din virksomhed?


    ”For det første har vi bare rigtig god kemi med vores rådgiver. Det kunne ikke være bedre. Og så er hun bare megafleksibel. Vi kan altid få fat på hende – også en torsdag aften kl. 20. Det er fandme service.”

    ”For mig har det også stor betydning, at hun kan se værdien i min virksomhed. Det betyder bare alt. Man har virkelig behov for, at der nogen, der hepper på en som selvstændig. For der er ikke andre, der gør det.”


    Hvis du skal give ét godt råd til andre, der overvejer at starte sin egen virksomhed, hvad skulle det så være?


    ”Jeg ville gerne kunne sige, at man bare skal springe ud i det, men det vil jeg faktisk ikke. Man skal kun gøre det, hvis man har is i maven. Og så skal man virkelig kun gøre det med noget, man elsker at stå op til og gøre hver evigt eneste dag,” slutter Julie Nørgaard.

    Book et møde