Ejerkredsen hos Lillegården El

Vejen til vækst

Lillegården El er blevet dem, de store firmaer ringer til: ”Kvalitet bliver altid efterspurgt”



De er ikke altid de billigste på markedet. Alligevel bliver el-installationsvirksomheden Lillegården El gang på gang valgt til af de store entreprenører og industrivirksomheder. Hemmeligheden bag? Kvalitet, ordentlighed og over 30 års knowhow.

Tilfredse kunder kommer igen. Og skaffer nye kunder.

Det er devisen hos Lillegården El, der laver mange forskellige el-installationer inden for blandt andet bolig, erhverv, industri, landbrug og service – og nu også grøn omstilling.

Derfor er kvalitet og ordentlighed en stor del af virksomhedens værdigrundlag, og det har i den grad lønnet sig.

På 25 år er virksomheden vækstet fra otte til 85 medarbejdere, og firmaet har i dag opgaver i store dele af landet og inden for mange forskellige brancher.

Vi har mødt Brian Bruun Christensen og Jens Bjørn, der udgør halvdelen af ejerkredsen, til en snak om, hvordan man opskalerer sin virksomhed – uden at give køb på hverken værdier eller fodfæste.


Ejerkredsen hos Lillegården ElVirksomhedens fire ejere set fra venstre: Henrik Vraa Andersen, Jan Justesen, Jens Bjørn og Brian Bruun Christensen. Foto: Jesper Voldgaard


At gå fra otte til 85 medarbejdere er jo noget af en mangedobling. Hvad tilskriver I den flotte vækst?

”Jeg vil lige starte med at sige, at det ikke er kommet fra den ene dag til den anden. Det er kommet lige så stille i løbet af alle årene i kraft af, at vi har fået flere og flere kunder og er kommet ind i flere forskellige brancher, og så vil der jo på et tidspunkt komme mange folk ud af det,” siger Jens Bjørn, der har været medejer af Lillegården El siden 1998.

I har projekter over hele landet og har også været i Grønland. Hvad har I gjort for at få udbredt kendskabet til jeres forretning?

”I slutningen af 90’erne tog vi mange opgaver på Sjælland eller Fyn. Der var jo andre installatører i området, men dem kunne vi sagtens matche i pris og kvalitet. Derfor rekrutterede vi medarbejdere, som var indforståede med at være væk hjemmefra fra mandag til torsdag, og på den måde fik vi nogle nære samarbejder med hovedentreprenører, som altid tog os med som underentreprenører på Sjællands-projekter, som det ofte var. Siden dengang er kendskabet til os jo bare vokset støt, efterhånden som vi har været involveret i flere og flere projekter,” fortæller Jens Bjørn.


Brian Bruun Christensen, Lillegården ElHos Lillegården El prioriterer man at skabe sine egne talenter. Derfor har virksomheden p.t. 23 lærlinge. Foto: Jesper Voldgaard


Det lyder, som om mange af jeres kunder har fulgt jer gennem en årrække. Hvad gør I for at fastholde jeres kunder?

”Vi dygtiggør os hele tiden, så vi kan være med på den udviklingsrejse, som kunden står midt i. Og så er det selvfølgelig et spørgsmål om at levere et godt stykke arbejde. Hver gang. Hvis først vi har vist, at vi er i stand til at løfte de opgaver, der bliver stillet, er der også større tiltro til os efterfølgende,” siger Brian Bruun Christensen.

Så erfaring spiller en stor rolle?

”Ja, helt klart. Hen over årene har vi oparbejdet en omfattende viden, og det udgør virkelig et stort konkurrenceparameter. Gennem vores viden og kendskab til mange forskellige brancher og processer bliver vi medspillere og kan stille de rigtige spørgsmål,” siger Brian Bruun Christensen.


Om Lillegården El

  • Grundlagt i 1981
  • Hovedkontor i Hobro og afdelinger i Aarhus, Klejtrup, Nørager, Simested, Aalestrup og Vammen
  • Beskæftiger cirka 85 medarbejdere
  • Arbejder med mange former for el-installationer inden for blandt andet bolig, erhverv, industri, landbrug og service
  • Ejes og drives af Brian Bruun Christensen, Henrik Vraa Andersen, Jan Justesen og Jens Bjørn

  • Læs mere på Lillegårdens hjemmeside


    I varetager jo mange forskellige typer af opgaver. Hvordan er det lykkedes jer at få foden indenfor i så mange forskellige brancher?

    ”Vi forsøger jo hele tiden at kigge i glaskuglen for at se, om det, vi går og laver nu, går i stå på et tidspunkt. Det er jo et spørgsmål om at drive forretningen. Senest er vi for eksempel hoppet med på bølgen med at installere el-ladestandere og varmepumper, og lige om lidt er det måske noget helt tredje, der bliver aktuelt,” forklarer Jens Bjørn.

    Hvorfor har I valgt at dreje jeres virksomhed i retning af den grønne omstilling?

    ”Det er ikke, fordi vi arbejder specifikt inden for den grønne omstilling. Det er lige så vigtigt, at vores entreprise- og serviceafdeling kører, så det er ikke sådan, at vi fokuserer på det ene frem for det andet. men vi følger selvfølgelig markedet, og der er rigtig mange, som efterspørger sparring inden for grøn omstilling, fordi vi efterhånden har været involveret i en del projekter, der relaterer sig til det område,” siger Brian Bruun Christensen.


    Brian Bruun Christensen, Lillegården ElBrian Bruun Christensen blev udlært elektriker i Lillegården El i 1995 og har efterfølgende uddannet sig til ingeniør. I 2020 vendte han til Lillegården El. Denne gang som medejer. Foto: Jesper Voldgaard


    Hvad er I lykkedes med, som I er særligt stolte over – og hvorfor?

    ”Jeg synes, vi kan være meget stolte af, at vi har uddannet cirka 60 elektrikere i løbet af de knap 25 år, jeg har været medejer. Mindst. For det er en vigtig opgave. Og mange af dem er her endnu eller har fået nogle gode stillinger rundt omkring i brancherne. Så selvom de sidder på en anden stol i dag, arbejder vi faktisk ofte sammen med flere af dem på tværs af projekter. Så det giver os også et kæmpe netværk,” siger Jens Bjørn.

    Hvorfor er Lillegården El og Sparekassen Danmark et godt match?

    ”Igennem alle årene har I været gode til at skabe en personlig relation, så det ikke er en ny rådgiver, man får fat i hver gang, man ringer til jer. Det er rart, at man ikke skal forklare sig forfra igen, når man har noget, man gerne vil have hjælp til,” siger Jens Bjørn.


    Lillegården ElLokal forankring er vigtigt for ejerne af Lillegården El, der blandt andet støtter de lokale sportsklubber i Hobro og omegn, hvor virksomheden laver en stor del af sine forretninger. Foto: Jesper Voldgaard


    Hvilken rolle spiller sparekassen for jeres forretning og for udviklingen af den?

    ”Det er jo ikke, fordi vi har de store behov, for vi er rimelig velkonsoliderede og har været det igennem mange år. Men når vi har brug for hjælp, sætter vi pris på hurtige svartider, og det kan vi altid regne med hos jer. Når vi ringer til sparekassen, så sker der også noget,” siger Jens Bjørn.

    Er der nogle af de erfaringer, I har gjort jer, som andre virksomheder kan lære af?

    ”Uanset hvor meget du end måtte vækste, er det vigtigt at bevare den personlige relation til dine kunder. I vores serviceafdeling sørger vi for eksempel så vidt muligt for, at vores kunder altid får besøg af den samme montør, og der er ingen tvivl om, at det betyder noget for kunderne. Vores oplevelse er i hvert fald, at vores kunder føler sig mere trygge, når de hver gang taler med den samme medarbejder, som kender og forstår deres udfordringer,” siger Jens Bjørn.