"Fedt med en partner, der tager initiativ til at udvikle os sammen"
”Da jeg sad i bilen og kørte hjem mod København, følte jeg en stor stolthed over at være blevet en del af det fællesskab, som sparekassen faciliterer”.
Sådan siger Mikkel Jensen, der er kommerciel direktør i fodboldklubben B.93 med hjemsted på Østerbro i København.
Mikkel Jensen, kommerciel direktør i fodboldklubben B.93.
Mikkel var en af 19 ledere fra syv forskellige elitesportsklubber, som forleden var samlet i Sparekassen Danmarks lokaler i Hobro. De syv eliteklubber har det til fælles, at de har en samarbejdsaftale med Sparekassen Danmark. Og de 19 ledere har det til fælles, at de alle arbejder med markedsføring, kommunikation og planlægning af events i deres respektive eliteklubber.
Disse syv elitesportsklubber deltog:
- Bakken Bears
- B.93 Fodbold
- Hobro IK
- Team Coloquick
- Viborg HK
- Aalborg Håndbold
- Aalborg Pirates
Til at sparke gang i debatten havde sparekassen indkaldt to eksperter i sportsbranding og sponsoraktivering til at komme med et par provokerende oplæg: Kenneth Cortsen fra UCN i Aalborg og Tomas Olesen fra Envison i Aarhus.
Én af deres pointer ramte plet hos Mikkel fra B.93. Nemlig at sponsorer og eliteklubber bør drosle ned på den massive eksponering af sponsorernes logoer og i stedet italesætte en dybere mening med sponsoraterne.
Én af deres pointer ramte plet hos Mikkel fra B.93. Nemlig at sponsorer og eliteklubber bør drosle ned på den massive eksponering af sponsorernes logoer og i stedet italesætte en dybere mening med sponsoraterne.
”Vi har flyttet Sparekassen Danmarks logo fra maven på spillertrøjerne op til en diskret placering midt på brystet. Pladsen på maven giver vi så til skiftende, lokale kunstnere, der bruger pladsen til at fortolke Østerbro,” siger Mikkel og fortsætter:
”Det er fedt at have en hovedsponsor, der køber ind på en løsning, som passer til kulturen på Østerbro.”
Tugce Keskin, bæredygtighedschef i basketball klubben Bakken Bears.
Fra basketballklubben Bakken Bears i Aarhus deltog bæredygtighedschef Tugce Keskini sparekassens erfa-dag:
”Dagen var super inspirerende. Det er fedt, at vi har en partner som sparekassen, der tager initiativ til at udvikle os sammen.”
På dagsordenen stod spørgsmålet om, hvordan de professionelle klubber dyrker de erhvervsnetværk, som de typisk har etableret.
Erhvervsnetværkene er vigtige, for her sidder blandt andre de sponsorer, som støtter klubberne økonomisk. Derfor skal medlemmerne af erhvervsnetværkene have noget med sig hjem, der skaber værdi for dem – typisk når de har deltaget i et netværksmøde før en hjemmekamp.
”Hvordan skaber I den værdi?”
Sådan lød et af spørgsmålene, som de forsamlede ledere blev bedt om at diskutere i mindre grupper under mødet i Hobro.
”Når vi kommer fra forskellige sportsgrene med geografisk spredning, er det mindre sandsynligt, at vi opfatter hinanden som konkurrenter – men vi har produkter og udfordringer, der minder meget om hinanden. Alle, der deltog, er interessante for hinanden,” konkluderer Tugce.
Jacob Flintolm, salgschef i Aalborg Håndbold.
Det er Jacob Flintolm helt enig i. Han er salgschef i Aalborg Håndbold.
”Vi sidder med de samme udfordringer, men vi løser dem på vidt forskellige måder. Ved at bringe os sammen med nogen, vi ellers ikke ville møde, er sparekassen med til at spille os gode sammen.”
”Vi opfatter ikke os selv som konkurrenter. Derfor er vi meget åbne over for hinanden. Og jeg ser gerne, at træffet bliver en tilbagevendende begivenhed.
”Jo flere gange vi kigger hinanden i øjnene, jo mere trygge bliver vi ved hinanden, og jo større udbytte får vi ud af det.”
Mikkel Højbo, kommunikationschef i Hobro IK.
Mikkel Højbo, der er kommunikationschef i Hobro IK, konstaterer, at mange af deltagerne i træffet i Hobro straks efter begyndte at connecte med hinanden på LinkedIn.
”Vi kan godt blive fastlåst i det, vi plejer at gøre i fodboldens verden. Vi har mange af de samme produkter, så det er interessant at få indsigt i, hvad der fungerer for andre idrætsgrene”, siger Mikkel:
”Konkret fik jeg det ud af det, at jeg traf nogle nye bekendtskaber i andre klubber, som vi kan sparre med fremover”.
Også Mikkel ser gerne, at træffet bliver tilbagevendende – en gang eller to om året.
René Astrup, senior marketing konsulent i Sparekassen Danmark.
Fra Sparekassen Danmarks side var det René Astrup, som havde født ideen til elitetræffet og ledte deltagerne gennem dagens program. René har titel af senior marketing konsulent, og meget af hans arbejdstid går med at aktivere sponsorater og samarbejdsaftaler.
Det gælder både de mindre, lokale sponsorater, som sparekassen har mange hundreder af, hvor det er sparekassens afdelinger, der har det daglige samarbejde med de lokale foreninger. Og det gælder de større samarbejdsaftaler med eliteklubber, hvor formålet fra sparekassens side er at få udbredt kendskabet til navnet Sparekassen Danmark. Samtidig arbejder sparekassen aktivt for at tiltrække flere tilskuere til klubbernes kampe.
”Hele vejen igennem gælder det, at vi ikke bare kommer med en pose penge. Vi vil også gerne aktivere sponsoraterne til glæde såvel for klubber og foreninger som for kunder og andre borgere i de lokalsamfund, hvor sparekassen er til stede”, siger René og fortsætter:
Et rigt foreningsliv er med til at gøre vores lokalområder til gode steder at vokse op, bosætte sig og leve sit liv!”
Lars Thomsen, direktør i Sparekassen Danmark.
Direktør i Sparekassen Danmark, Lars Thomsen, indledte elitetræffet med at fortælle om sparekassens strategi.
En af de bærende søjler i strategien er at støtte den lokale udvikling der, hvor sparekassen har sine afdelinger - herunder at støtte det frivillige foreningsliv, som er en forudsætning for, at der også findes en elite.