Totalbanken og Sparekassen Danmark fusionerer

Efter at fusionen er blevet godkendt, er det nu tid til at lægge vores systemer sammen. Herunder kan du læse mere om, hvad det betyder for dig som kunde.

Lillebæltsbroen

Sammenlægningen nærmer sig


Fusionen blev for længe siden vedtaget og gjort officiel. Nu er vi kommet til et mere afgørende punkt for dig som kunde, nemlig tidspunktet, hvor vi sammenlægger vores systemer.

For dig som kunde betyder det, at du vil få nye kontonumre, og at du skal vænne dig til en ny net- og mobilbank.

Sammenlægningen vil ske i weekenden den 9. og 10. november 2024.

Indtil sammenlægningen vil fusionen ikke få nogle konsekvenser for dig. Herunder kan du læse mere om, hvad du som kunde skal være opmærksom på i den kommende tid.

Nyt kontonummer – hvad så?


Vi gør alt for, at overgangen til dine nye kontonumre bliver så gnidningsfri som mulig. Der er dog et par ting, vi ikke kan gøre på dine vegne. Se her, hvad du selv skal huske, når du får nye kontonumre.

Du skal selv sørge for at:


  • Opdatere kontooplysninger i MobilePay
  • Ændre dine kontooplysninger ved:
    • Arbejdsgiver (medmindre du er offentligt ansat)
    • Din udlejer
    • Sygeforsikringen Danmark
    • Andre personer/virksomheder, som overfører penge til dig

Vi sørger til gengæld for at:


  • Ændre kontonummer på din NemKonto
  • Ændre alle dine faste overførsler
  • Tilkoble dine betalingsserviceaftaler til dit nye kontonummer

Men bare rolig …


Skulle du senere modtage betalinger til dine nuværende kontonumre, spænder vi et sikkerhedsnet ud under betalingerne og sikrer, at disse bliver videreført til dit nye kontonummer. Hvis vi konstaterer betalinger til dine tidligere kontonumre, vil vi kontakte dig, så du kan få det ændret.

Spørgsmål og svar


Herunder kan du læse mere om fusionen, og om hvad den konkret betyder for dig som kunde. Afsnittet opdateres løbende med nye informationer.

Hvad betyder det for mig?

Skal jeg have nye betalingskort?
Ja, dine kort vil blive udskiftet på et senere tidspunkt, men vil indtil da fungere, som de plejer. Vær opmærksom på, at det fortsat er dit gamle kontonummer, som står på bagsiden. Får du brug for at finde dit nye kontonummer, kan du se det i net- og mobilbanken.
Beholder jeg mit kontonummer?
Nej, når vi lægger vores systemer sammen, vil du få tildelt nye kontonumre. Du vil i starten af oktober modtage en oversigt over dine nye kontonumre.

Alle dine konti vil samtidigt ændre registreringsnummer fra "6880" til "9070".
Får jeg en ny rådgiver?
Nej, du vil stadig have din samme personlige rådgiver.
Ændres mine vilkår?

Dine kontovilkår fortsætter uændret. Den nye prisbog, som er gældende fra mandag den 11. november 2024, kan du finde her
Vær opmærksom på, at de viste priser gælder i den øvrige del af Sparekassen Danmark fra tirsdag den 1. oktober 2024.

Kan jeg bruge min net- og mobilbank, som jeg plejer?
Ja, du vil frem til fredag den 8. november fortsat kunne benytte din net- og mobilbank, helt som du plejer.

VIGTIGT: Fra fredag den 8. november kl. 19.00 til mandag morgen den 11. november vil du IKKE kunne tilgå din net- og mobilbank.

Der vil desuden være lukket for handel med værdipapirer i en periode. Læs mere under afsnittet "Kan jeg handle værdipapirer, som jeg plejer?"

Find din nye netbank her

NB! Hvis du har tilføjet netbanken til dine favoritter, skal du være opmærksom på, at linket ikke længere virker fra mandag den 11. november 2024. Du skal derfor tilgå netbanken via www.spard.dk.
Skal jeg downloade en ny mobilbank-app?
Ja, din nuværende mobilbank-app stopper med at virke fra fredag den 8. november 2024. Du skal derfor downloade Sparekassen Danmarks mobilbank-app i App Store eller Google Play.
 
Søg på "Sparekassen Danmark" og kig efter dette ikon:

Sparekassen Danmarks Mobilbank

For at komme i gang med din nye mobilbank-app skal du blot logge på med dit MitID, og så er du i gang. Det kan du gøre fra mandag den 11. november 2024.
Kan jeg bruge Apple Pay og Google Pay, som jeg plejer?
Ja, hvis du allerede har tilføjet dit betalingskort til din wallet, kan du anvende Apple Pay og Google Pay, helt som du plejer – også efter sammenlægningen af vores systemer.
Kan jeg bruge MobilePay, som jeg plejer?
Ja, du kan bruge MobilePay, som du plejer.
Kan jeg fortsat hæve penge i KONTANTEN?
Ja, du kan fortsat bruge KONTANTENS pengeautomater.

Når vi kommer tættere på den tekniske sammenlægning i 2024, vil vi orientere om den fremtidige adgang til pengeautomater, døgnbokse m.v.
Kan jeg beholde mine forsikringer i Privatsikring?
Ja, dine forsikringer fortsætter uændret.
Kan jeg handle værdipapirer, som jeg plejer?
Der vil være lukket for handel med værdipapirer fra mandag den 4. november kl. 17.00 frem til mandag den 11. november 2024.

Har du spørgsmål til værdipapirhandel i ovenstående periode, kan du kontakte sparekassens investeringscenter.

Særligt for erhvervskunder
Vi sørger for ændring af registrerings- og kontonumre ved alle Mastercard Payment Service relaterede ydelser, for eksempel Overførselsservice, Betalingsservice, Leverandørservice mv.

Du skal selv rette henvendelse til eventuelle tredjepartsleverandører med henblik på ændring af registrerings- og kontonumre. Det kan for eksempel være lønsystemer.
Kan jeg fortsat tilgå mit Online budget?
Nej, du kan desværre ikke længere tilgå dit Online budget. Du kan derfor med fordel tage en kopi af dette inden sammenlægningen.
Kan jeg overføre penge til udlandet?
Ja, du kan bruge dit nuværende IBAN-kontonummer og nuværende SWIFT-/BIC-kode til udenlandske overførsler.

I begyndelsen af oktober vil vi orientere grundigt om den fremtidige håndtering af udenlandske overførsler. Her vil vi blandt andet afholde webinarer, som forklarer den fremtidige proces.
Får mine konti nye navne?
Hvis du selv har navngivet dine konti, for eksempel ”Lønkonto”, ”Madkonto” eller lignende, vil navnene blive videreført til din nye kontooversigt. Hvis du ikke selv har navngivet dine konti, vil de blive navngivet ud fra sparekassens kontonavne, for eksempel SparD, SparD Plus eller SparD Ung.
Kan jeg se mine tidligere transaktioner?
Ja, selvom du får ny net- og mobilbank, vil du stadig kunne se dine historiske transaktioner i den nye løsning.

Vær opmærksom på, at der kan gå op til en uges tid, før du kan se alle dine transaktioner. Vi starter med at indlæse de nyeste.
Virker mit betalingskort, mens sammenlægningen finder sted?
Ja, hvis du har Visa/Dankort, kan det benyttes, helt som du plejer.

Hvis du har Mastercard, vil det dog være underlagt et begrænset forbrug i den weekend, hvor sammenlægningen af vores systemer finder sted. Du kan derfor med fordel hæve et større kontantbeløb, hvis du skal benytte mange penge i ”fusionsweekenden” den 9.-10. november. Fra mandag den 11. november vil dit kort virke som normalt igen.

Vær opmærksom på, at du IKKE kan anvende dine betalingskort i sparekassens pengeautomater i ”fusionsweekenden” den 9.-10. november.
Hvor kan jeg få hjælp, hvis jeg har problemer med min net- og mobilbank?
Vores kundeservice sidder klar til at hjælpe dig alle hverdage fra kl. 8.00-20.00 samt i weekender fra kl. 8.00-18.00.

Du kan kontakte os på 8222 9550.

Om fusionen

Fusionsdokumenter
Hvorfor er der behov for en fusion?
Fusionen sker ikke, fordi der er et behov, men fordi den giver nye muligheder. Den kommende fusion vil ske mellem to stærke parter, og målet er at skabe et større og endnu stærkere, lokalt forankret pengeinstitut.

FinansWatch og EY kårer hvert år Årets bank. Og til kåringen i år, som sker den 30. maj, var Totalbanken nomineret i gruppen af mindre banker, og Sparekassen Danmark var nomineret i gruppen af større banker. Så det er to skarpe pengeinstitutter, der nu skal sammenlægges.
Er det en spareøvelse – bliver der lukket afdelinger?
Nej, alle Totalbankens afdelinger fortsætter. Hensigten med fusionen er tværtimod at skabe mulighed for vækst i de eksisterende afdelinger – og på sigt at udvide med nye afdelinger. Fusionen vil gøre det muligt for os at udbygge vores tilstedeværelse og synlighed på Fyn.
Er det en spareøvelse – bliver der afskediget medarbejdere?
Nej, alle Totalbankens medarbejdere bliver tilbudt et godt job i Sparekassen Danmark, og du kan som hidtil ringe og skrive direkte til din rådgiver.
Hvad er garantbeviser?
Garantbeviser er ansvarlig indskudskapital i Sparekassen Danmark. Garantbeviser giver dig mulighed for at bakke op om din lokale sparekasse samtidig med, at du får en række fordele og muligheder – læs mere.