C.B, Auto

33-årige Benjamin ejer tre virksomheder: "Målet er at bygge en kæde"

På blot fem år har 33-årige Benjamin Nørby Henriksen opbygget tre velfungerende virksomheder. Opskriften bag? Et stort ”iværksætter-gen”, masser af hårdt arbejde og en økonomisk sparringspartner, der har troet på projektet fra begyndelsen.

”Jeg har aldrig gjort det for pengenes skyld. Jeg har gjort det, fordi det er et fag, jeg brænder for.”

Ordene tilhører 33-årige Benjamin Nørby Henriksen, der er uddannet mekaniker og indehaver af tre virksomheder.

I 2018 købte han sit første autoværksted, C.B. Auto, som ligger i Allingåbro på Djursland. Og i 2023 overtog han så endnu et autoværksted i området – denne gang i Rønde.

Udover de to værksteder er Benjamin Nørby Henriksen også indehaver af ejendomsselskabet KKB Ejendomme, der består af 30 lejemål fordelt på ni ejendomme.

Her har vi mødt Benjamin Nørby Henriksen til en snak om livet som selvstændig og vigtigheden af at have en økonomisk sparringspartner, der er med dig hele vejen.


Benjamin Nørby Henriksen, indehaver af C.B. Auto33-årige Benjamin Nørby Henriksen er uddannet mekaniker og indehaver af tre velfungerende virksomheder: To autoværksteder og et ejendomsselskab.


Hvad er det for nogle virksomheder, du driver?


”Jeg har tre virksomheder: To værksteder og et ejendomsselskab. Ambitionen er at bygge en kæde af mindre værksteder. Mit syn på autobranchen er, at man ser flere og flere af de små værksteder, som ikke kan blive solgt, og hvis vi skal stå op imod de autoriserede værksteder – os frie værksteder – så tror jeg, man er nødt til at skabe sig et godt fundament, og det er derfor, jeg ser ind i at bygge min egen kæde.”

Hvad driver dig?


”At levere et godt håndværk og at gøre vores kunder glade.”

”Tit er det ikke prisen, der er afgørende for oplevelsen af et værksted. Det er, om det var nemt eller hurtigt. Når kunderne sender en bil ind, skal det være bekymringsfrit for dem. Der skal være en tillid, og det skal være personligt, og det er derfor, at jeg foretrækker mindre værksteder. Jeg tror aldrig, jeg får et værksted med 10 eller 20 mand på.”

Hvad betyder det for dig, at sparekassen kan se værdien i din forretningsmodel?

”Det har været altafgørende. For ellers havde jeg ikke stået, hvor jeg gør nu.”

”Det kan jo godt være svært at komme og sige, at man gerne vil have med fossile brændstoffer at gøre. Bankerne kigger jo også ind i, hvad der sker i den branche. Det bliver jo grønnere og grønnere.”

Hvordan oplever du samarbejdet med sparekassen?

”Sparekassen Danmark ser jeg ikke som en bank, men mere som en sparringspartner for min virksomhed og mine visioner.”

”Jeg har følelsen af, at Norbert (Benjamins rådgiver, red.) og sparekassen vil én rigtig meget, og at der er opbakning til det, jeg laver.”

Så du oplever en tillid?


”Ja, jeg ved 100 %, hvor jeg har Sparekassen Danmark. Jeg er slet ikke i tvivl om, at hvis jeg skal ud at købe et værksted mere, så er der en løsning til det også, og den løsning findes i Sparekassen Danmark.”


C.B. AutoBenjamin Nørby Henriksen beskæftiger 12 medarbejdere – fordelt på to værksteder.


Hvorfor har du valgt at kaste dig over ejendomsudlejning?


”Det var bare noget, der skete. Jeg så et hus på tvangsauktion tilbage i 2019, og så var det så billigt, at jeg kunne købe det kontant. Og så startede det egentlig derfra. Så købte jeg ét mere, og så tror jeg bare, folk fandt ud af, at jeg godt kunne være interesseret i at købe noget i den stil.”

Hvordan er du lykkedes med at gøre det til en forretning?


”Når huslejen ikke har været sat op i mange år, så laver man nogle små forbedringer, og så sætter man huslejen op. Og så sørger man for at få nogle gode lejere, og så har du jo en forretning, der kører mere eller mindre af sig selv. Det kan godt være tidskrævende i perioder. Derfor har jeg fået et eksternt selskab til at administrere bogholder- og administrationsdelen.”

Hvad bruger du sparekassen til?


”Min rådgiver Norbert og jeg sparrer rigtig meget om forretningsudvikling, men også måden, jeg driver mine virksomheder på. Det kan være alt lige fra aflønning af mine medarbejdere til måden, vi håndterer kontanter eller fakturaer på.”

”Norbert har også været med til at kigge ind i at optimere mine ejendomme i forhold til lånene, og det har skabt noget værdi. Han har egentlig selv kastet bolden op, hvilket har været rart, da jeg ikke altid selv formår at få øje på mulighederne.”

Hvordan adskiller Sparekassen Danmark sig fra andre pengeinstitutter, hvor du har været kunde tidligere?


”Det er meget mere personligt. Norbert (Benjamins rådgiver, red.) er ikke ræd for at gribe knoglen og høre, hvordan det går. Norbert og jeg snakker også om mange ting udover business. Han er lige så interesseret i at høre, hvordan det går på hjemmefronten. Det spiller jo også ind på, hvordan det går min forretning.”

Hvad er dit bedste råd til andre selvstændige eller nogen, der overvejer at blive det?


”Hold næsen i sporet, og husk på, hvad du er god til. Vil du starte et firma op, så læg en plan og tag den med ned til Sparekassen Danmark. Så skal de nok hjælpe dig med at gøre den endnu bedre.”

Book et møde