3D Secure

Ny sikkerhedsløsning til handel på nettet

Både Dankort, VISA og Mastercard har i dag en online sikkerhedsløsning, som gør nethandel mere sikker både for kortholdere og forretninger. For Visa hedder løsningen "Visa Secure”, for Mastercard ”Mastercard Identity Check”, og for Dankort hedder løsningen ”Dankort Secured by Nets”. Den fælles betegnelse for disse sikkerhedsløsninger er 3D Secure.

Den nuværende løsning, hvor kortholder via SMS modtager en kode til at indtaste efter indtastning af kortnummer, udløbsdato og CVC (kontrolcifre), skal af lovgivningsmæssige årsager sikres yderligere.

Den nye løsning hedder OTP+ og betyder, at man som bruger skal oprette en personlig kode, der skal anvendes sammen med koden fra en SMS.

Når du har oprettet dit kodeord og gennemfører en nethandel, vil du blive bedt om at indtaste en 6-cifret kode, der kommer på SMS, og din personlige kode.

Alle danskudstedte betalingskort og MobilePay kan anvendes i sikkerhedsløsningen.

Første gang du møder den nye sikkerhedsløsning, vil du se et af disse skærmbilleder:

 

Bekræft din handel med NemID

Hvis du ikke ønsker at anvende en personlig kode til at bekræfte din nethandel, har du fortsat mulighed for at bekræfte med dit NemID. Du skal blot trykke på "NemID"- knappen, når du ser ovenstående skærmbillede.

Læs mere

Læs mere om OTP+

Opret en personlig kode og/eller tilknyt et telefonnummer

Spørgsmål og svar

Hvordan får du den nye sikkerhedsløsning?
Hvis du ikke ønsker at bruge NemID til at bekræfte din nethandel, skal du tilknytte et mobilnummer og et kodeord til dit betalingskort.

Næste gang du gennemfører en nethandel på en hjemmeside, som anvender sikkerhedsløsningen, vil du automatisk blive bedt om at tilknytte et telefonnummer og et kodeord på www.nets.eu/3ds (du skal bruge dit NemID for at oprette eller ændre en kode)

Hvis der allerede er tilknyttet et telefonnummer til dit kort, vil du automatisk blive anmodet om at oprette et kodeord på www.nets.eu/3ds (du skal bruge NemID, når kodeordet vælges).
Kan jeg ændre eller slette mit mobilnummer og kodeord?
Du kan med dit NemID ændre både mobilnummer og kodeord på www.nets.eu/3ds
Hvorfor er det ikke ved hvert køb, at jeg skal anvende sikkerhedsløsningen?
Det kan blandt andet variere i forhold til, hvilket land forretningen ligger i, beløbet på dit køb eller andre faktorer.