Ofte stillede spørgsmål

Her har vi samlet nogle af de vigtigste punkter i en Spørgsmål og Svar. Har du yderligere spørgsmål, er du altid velkommen til at sende en mail eller ringe til Kristian Glyø eller Martin Schwartzlose (se yderligere kontaktinfo nederst på siden).

Vi vil løbende tilføje Spørgsmål og svar, så hold øje med om dit spørgsmål allerede er nedenfor.
Hvornår lanceres den nye Net-og Mobilbank for kunder?
Allerede nu kan kunderne tilgå vores nye Mobilbank enten via App Store eller Google Play. Vi har dog ikke foretaget nogen form for ekstern kommunikation af vores nye Mobilbank, hvorfor vi vurderer, at det vil være meget få kunder der selv går ind og henter den nye løsning. For de kunder som alligevel får hentet vores nye løsning, har vi tydeliggjort at dette er en tidlig adgang og at Mobilbanken løbende bliver udviklet.  

Det er ikke muligt at tilgå vores nye netbank som kunde. Den bliver først tilgængelig for at vores kunder i sensommeren eller tidlig efterår via ekstern kommunikation.
Hvilke funktionaliteter kan du se frem til?

Vores nye Net- og Mobilbank er ikke helt færdigudviklet endnu, hvilket betyder at enkelte funktionaliteter mangler at blive implementeret. SDC åbner løbende op for forbedringer, tidligere meldt ind fra os og andre PI’er, samt nye funktionaliteter. Vi vil løbende kommunikere nye funktionaliteter, når de bliver frigivet af SDC.

Her er nogle eksempler på de funktionaliteter, der arbejdes på at færdiggøre:

  • Indgang til samarbejdsværktøjer (Eboks, Pensionsinfo)
  • Totalkredit Mit Hjem
  • Nyt brugeradministrationsmodul til erhvervskunder
  • Betalingsaftaler (ret)
  • Opret ny konto
  • Bestil nyt kort
  • Notifikationsmotor
  • Nyt udlandssystem
  • Flere muligheder på kort (Se pinkode, Genbestil pinkode, En pinkode på alle kort)
  • Se dine DLR lån.
  • Tilføj beskedservice

NB! SDC implementerer nye funktionaliteter hver måned. Vi vil kommunikere via Intern Info, så snart der er opdateringer og nye funktionaliteter til rådighed.

Vi arbejder på et nyt og endnu bedre investeringsunivers
I forbindelse med lancering af den nye Net- og Mobilbank lancerer vi samtidig et nyt investeringsunivers, der i store træk er en til en løsning til vores eksisterende investeringsunivers. Dog er der sket et løft i måden vi præsenterer og har designet vores nye investeringsløsning.

For os er dette blot en midlertidig løsning, som vi tilbyder vores kunder indtil vi kan tilbyde dem en forbedret investeringsløsning. Dvs. at vi i samarbejde med SDC og andre udvalgte pengeinstitutter i SDC-fællesskabet, er i gang med at skabe en ny og endnu bedre investeringsplatform for vores investeringslystne kunder. Platformen kommer til at bygge på SAXO investeringsplatform og kommer til at give endnu bedre investering – og selvbetjeningsmuligheder. Vi forventer at den nye investeringsplatform vil være tilgængelig i Q3 2022.

Vi vil forsøge løbende at holde jer orienteret om udviklingsprocessen.
Erhverv: Hvornår vil vi kommunikere mod erhvervskunder?
Du kan også som erhvervskunde se vores nye Net- og Mobilbank. Dog er udviklingen ikke moden nok til at vi vil kommunikere ud mod vores erhvervskunder. Blandet andet afventer vi i øjeblikket, at SDC kommer med et nyt brugeradministrationsmodul, der gør det muligt for en administrator i virksomheden at ændre og oprette brugerrettigheder. Herunder også betalingstilladelser på virksomhedens konti. Derudover er vi samtidig ved at sikre at kunderne brugernes nuværende rettigheder fra virksomhedens netbanksaftale fortsætter uændret.
Se konti i andre pengeinstitutter – sådan aktiverer du det
En af de nye funktionaliteter, som er tilgængelig med vores nye Net- og Mobilbank, er det vi kalder for PSD2. Det betyder kort sagt, at vi tilbyder vores kunder at de nu kan tilføje konti’s fra andre nordiske pengeinstitutter til deres Net- og Mobilbank. Når kunden tilføjer en konto fra andre pengeinstitutter, bliver de bedt om at give samtykke til en aftale om indhentning af konti fra andre pengeinstitutter.

Sådan aktiverer du PSD2 (Netbank):

Muligheden for at tilføje konto, ligger f.eks. på forsiden af Netbanken og ser således ud:




  1. Efter du har trykket på knappen ”Tilføj bank” får du følgende billede, hvor du endnu engang skal trykke på ”Tilføj bank”.
  1. Vælg det pengeinstitut, som du ønsker at hente konti fra.

  1. Giv samtykke til indhentning af personoplysninger i andre pengeinstitutioner. Læs samtykke teksten og tryk dernæst ”Jeg giver mit samtykke”.

  1. Indtast dit brugernavn og adgangskode til NemID samt din mobilkode du har registreret på din Mobilbank hos det andet pengeinstitut.

    NB! Det er en forudsætning, at du har aktiveret din mobilbank hos det andet pengeinstitut, før du kan få adgang til dine konti. Du kan typisk gøre dette ved at logge ind på Netbank i det fremmede pengeinstitut, hvor du skal aktivere Mobilbank i indstillingerne. Du vil blive bedt om at vælge din egen 6-cifrede mobil-kode. Hvis du ikke kan huske din kode, så kan du også skabe en ny kode der. (bemærk at aktivering af Mobilbank i et fremmed pengeinstitut, kan være pålagt med gebyr)

  1. Vælg hvilken form for NemID validering du ønsker at godkende med.
    • Vælg 1 for at benytte NemID app
    • Vælg 2 for at benytte NemID nøglekort.

  1. Godkend med NemID - og du har nu tilføjet din konti fra et andet pengeinstitut.

    NB! Dine konti er både tilføjet i Netbank og Mobilbank
 

Hvornår slukker vi for den eksisterende Net- og Mobilbank?
Vi har endnu ikke fastlagt en udløbsdato for vores eksisterende Net- og Mobilbank, hvilket er en bevidst beslutning. Vi vil gerne tilbyde kunderne den bedst mulige kundeoplevelse og det tror vi sker ved at vi altid kan henvise vores kunder til deres eksisterende løsning, indtil vi er færdig med at udvikle vores nye Net- og Mobilbank. Så snart vi nærmer os en udløbsdato for vores eksisterende Net- og Mobilbank, vil der blive kommunikeret yderligere både internt og til vores kunder.
Giver mulighed for meget mere personaliseret kommunikation
Den nye Net- og Mobilbank giver os mulighed for at kommunikere meget mere målrettet til vores kunder. Det betyder at vi på udvalgte steder i vores Net- og Mobilbank kan sende relevant budskaber og servicebeskeder til udvalgte kunder. Vi vil løbende fortælle om vores nye kommunikationsmuligheder og fortælle mere om de resultater det medfører. 
MitID erstatter NemID – hvornår og hvad betyder det?

Overgangen fra NemID til MitID begynder den 6. oktober og slutter først i sommeren 2022, hvor man ønsker at lukke ned for NemID. Det betyder, at alle danskere de næste 8 måneder får mulighed for at migrere til MitID via deres pengeinstitut eller via www.mitid.dk. Digitaliseringsstyrelsen er nu begyndt med sin landsdækkende kampagne om MitID. Kampagnen vil ramme alle borgere i Danmark og dermed også kunderne i sparekassen.
Derfor har vi forsøgt at beskrive vores situation om MitID.

Skal kunderne gøre noget?
Nej, kunderne skal ikke gøre noget, før de får besked. De vil i stedet få besked via deres Net- og Mobilbank, når det er deres tur til at migrere til MitID i løbet af de næste 8 måneder.
Vigtigt! Da det ikke vil være muligt at benytte sig af MitID alle steder, er det meget vigtigt, at kunderne fortsat beholder deres NemID, indtil det udfases i sommeren 2022.
Vil kunden gerne læse mere om MitID, kan de gøre det på vores hjemmeside, hvor vi vil have en nyhed klar til dem fra den 6. oktober.
NB! Support af NemID vil forsætte som sædvanligt, indtil NemID udfases i løbet af sommeren 2022. Derfor vil vi kunne hjælpe vores kunder med NemID helt, som vi plejer.

Hvornår vil kunder i tidligere Sparekassen Vendsyssel kunne få MitID?

Det er ikke muligt at migrere eller benytte MitID i vores eksisterende Net- og Mobilbank. Det betyder også, at vores kunder først vil kunne migrere og logge ind med MitID, når vi har åbnet for vores nye Net- og Mobilbank. Lanceringen af den nye Net- og Mobilbank vil ske gradvis mod vores kunder fra november 2021.
Tidligere Salling Bank kunder vil ikke blive udtaget til migrering på den gamle BEC-platform.
Vælger de selv at blive migreret (via www.mitid.dk), vil de stadig have adgang til Net- og Mobilbank både før og efter konverteringen i november.

Hvad er sparekassens rolle under overgangen til MitID?
I sparekassen har vi valgt at blive migreringsansvarlig. Det betyder konkret, at vi har givet håndslag på at hjælpe med at få vores kunder migreret til MitID.
Selve migreringen sker dog kun ved et digital migreringsflow, som kunderne bliver bedt om at følge, når de skal logge på deres Net- og Mobilbank.
Kunderne vil løbende blive udvalgt og derfor skal vi blot bede kunderne om, at afvente til det bliver deres tur til at migrere.

Som migreringsansvarlig kan vi hjælpe kunden med:

  • at spærre et MitID
  • at se tilknyttede stamdata
  • at udsætte migrering
  • at finde kontaktinformation til MitID support.

Som migreringsansvarlig kan vi ikke hjælpe kunden med:

  • at aktivere et MitID
  • at oprette et MitID
  • at genbestille et MitID
  • at genbestille et nyt kodeord til MitID
  • at ændre stamdata.

På www.mitid.dk får kunderne mulighed for at benytte sig af flere selvbetjeningsløsninger, og vi opfordrer derfor alle til at yde samme høje serviceniveau, som vi normalt gør i forhold til at vejlede og sparre med kunderne om brug af disse løsninger.
Derudover gør vi opmærksom på, at andre pengeinstitutter kan have valgt en anden supportløsning på MitID, og de kan derved have mulighed for at hjælpe kunderne yderligere.

Læs mere om MitID

Hvordan rådgiver man, når der er to platforme?
Vi vil i en overgangsperiode have to løsninger tilgængelig. Det er et valgt vi har taget, for at sikre kunden stadig har de muligheder som kender fra vores eksisterende Net- og Mobilbank. I takt med vores nye løsning bliver færdigudviklet, har vi mulighed for at henvise vores kunder til vores eksisterende løsning, hvis kunden har brug for en funktionalitet som endnu ikke er udviklet i den nye løsning. 
Hvordan ændrer du rækkefølgen på dine konti?
For at ændre din rækkefølge på dine konti, skal du via din Netbank. Vi arbejder på at få en lignende funktion via Mobilbanken. Det er dog ikke fastlagt hvornår den funktion bliver tilgængelig.

NB! Hvis du ændrer rækkefølgende på Netbanken, slår det automatisk igennem på dit kontooverblik på Mobilbanken.

Sådan ændrer du rækkefølgen på dine konti (Netbank)
  1. For at ændre dine rækkefølge på dine konti, skal du trykke "Rediger rækkefølge" på forsiden af din Netbank.
  1. Skift placeringen af dine konti, ved at bruge musen til at flytte de enkelte konti frem og tilbage. Når du har valgt den ønskede rækkefølge, skal du trykke på knappen med "Gem".

    NB! dine ændringer slår ligeledes igennem på dit kontooverblik på Mobilbanken.


Har du oplevet dobbeltkonti i kontooversigten?
Hvis du oplever at nogle konti vises dobbelt i din oversigt, kan det skyldes, at de berørte konti både figurerer på ejerens netbanksaftale (hvortil du har brugeradgang), samtidig med at du har fuldmage til kontiene på din egen netbankaftale.

Der vil blive lavet en oprydning når vi nærmer os lancering mod vores kunder, hvorefter kontoen som er registreret som fuldmagtskonto på egen netbank vil blive fjernet (såfremt der også er adgang til samme konto på ejers netbanksaftale).

Ønsker man oprydning hurtigere end dette, kan man selv få fjernet fuldmagtskontoen fra ens egen netbanksaftale.
Hvordan aktiverer du den nye funktion Scan & Betal?
For at få aktiveret den nye funktion Scan & Betal, skal du via din Netbank administrere dine abonnementer.

Scan & Betal er en funktion, der gør det nemmere for dig fremover at betale dine regninger.

Her giver vi dig en guide til hvordan du via din Netbank, kan gøre Scan & Betal tilgængelig på både Netbanken og Mobilbanken.

Sådan aktiverer du Scan & Betal:
  1. Log på Netbank og tryk på menu feltet i øverste, venstre hjørne
  1. Under menupunktet "Produkter og services" vælger du Send/Scan & Betal.

  1. Læs og accepter servicevilkårene.

  1. Vælg hvilken aftale, som du gerne vil benytte til Scan & Betal. Tryk dernæst "Tilmeld"

  1. Bekræft ved at trykke "Fortsæt".

    NB! første gang du benytter dig af Scan & Betal via Mobilbanken, skal du godkende brug af kamera.

Spørgsmål kan rettes til:

Martin Schwartzlose
Implementeringsansvarlig
Tlf. 82 22 95 84
msc@sparv.dk
Kristian Lund Glyø
Ansvarlig for digitale kanaler
Tlf. 82 22 96 05
klg@sparv.dk