Undgå svindel og misbrug
Banker og offentlige myndigheder
vil ikke uopfordret bede om dine
personlige oplysninger
over mail, SMS eller opkald.
Vær forsigtig, hvis du bliver kontaktet af nogen, som udgiver sig for at være fra sparekassen, Nets, offentlige myndigheder eller andre.
Phishing-svindel er en af de mest udbredte former for svindel, som helt enkelt går ud på at lokke personlige oplysninger ud af et offer. Det kan ske over et telefonopkald, en forfalsket hjemmeside eller en e-mail, der eksempelvis udgiver sig for at fra sparekassen.Phishing kan også indeholde malware (fællesbetegnelse for skjulte programmer, der kan overtage kontrollen af computere, mobiler og tablets).
Hvis du har mistanke om, at du er blevet udsat for svindel, så kontakt hurtigst muligt sparekassen på tlf. 82 22 90 00.
Det hele begynder med en uskyldig mail fra "Skattestyrelsen"
Det begynder med en SMS fra "banken"
Det hele starter med et opkald fra "politiet"
Sådan identificerer du et forsøg på svindel
Svindel via e-mail
En såkald "phishing e-mail" udgiver sig typisk for at være fra et troværdigt firma for eksempel dit pengeinstitut, SKAT eller Nets. Svindleren forsøger typisk at få adgang til at trække penge på din konto enten via dine betalingskortoplysninger eller via din netbank.
Sådan genkender du forsøg på svindel
- De beder dig om at udlevere personlige oplysninger, for eksempel koderne til dit MitID. Dit pengeinstitut, Nets og offentlige myndigheder vil ALDRIG bede dig om disse personlige oplysninger.
- De prøver ofte at skræmme dig til at gøre noget. Det kan eksempelvis være, at dit MitID spærres, hvis du ikke følger instruktionerne i e-mailen inden for en given periode.
- Nogle forsøg er skrevet i et dårligt dansk sprog eller bruger ikke æ, ø og å.
- De opfordrer dig ofte til at trykke på et link eller en knap. Hvis du holder din musemarkør over linket/knappen, vil du ofte kunne se, at det er en underlig side, linket sender dig til. Hvis ikke du kan genkende afsender i linket, skal du aldrig trykke på linket.
Slet e-mailen - også hvis du er i tvivl
Hvis du bliver bedt om personlige oplysninger i en e-mail, eller hvis du er i tvivl om der er tale om svindel, så slet e-mailen.
Hvis e-mailen udgiver sig for at være fra sparekassen, så kontakt hurtigst muligt sparekassen på tlf. 82 22 90 00.
Hvis skaden er sket...
Hvis dit betalingskort eller din netbank allerede er blevet misbrugt, eller hvis du er kommet til at videregive dine oplysninger, er det vigtigt, at du spærrer dit betalingskort og/eller dit MitID hurtigst muligt.
Svindel via SMS
En såkaldt "phishing - SMS" udgiver sig typisk for at være sendt fra et troværdigt firma som eksempelvis dit pengeinstitut. Svindleren forsøger typisk at få adgang til at trække penge på din konto enten via dine betalingskortoplysninger eller via din netbank.
Sådan genkender du forsøg på svindel
- SMS'en beder dig om at sende personlige oplysninger, adgangskoder eller et billede af dit MitID. Dit pengeinstitut, Nets og offentlige myndigheder vil ALDRIG bede dig om dette.
- SMS'en fortæller dig, at du har vundet en præmie, og at du skal trykke på et link for at indløse din gevinst.
- SMS'en prøver ofte at skræmme til dig til at gøre noget. Det kan for eksempel være, at dit MitID eller din netbank spærres, hvis du ikke klikker på et link og afgiver dine personlige oplysninger.
- SMS'en fortæller eksempelvis, at dit betalingskort eller MitID er spærret, samt at du skal klikke på et link i SMS'en og afgive personlige oplysninger for at fjerne spærringen.
Slet SMS'en - også hvis du er i tvivl
Hvis du bliver bedt om personlige oplysninger i en SMS, eller hvis du er i tvivl om der er tale om svindel, så slet SMS'en og spær eventuelt afsenderen på din telefon.
Hvis SMS'en udgiver sig for at være fra sparekassen, så kontakt hurtigst muligt sparekassen på tlf. 82 22 90 00.
Hvis skaden er sket...
Hvis dit betalingskort eller din netbank allerede er blevet misbrugt, eller hvis du er kommet til at videregive dine oplysninger, er det vigtigt, at du spærrer dit betalingskort og/eller dit MitID hurtigst muligt.
Svindel via telefonopkald
En svindler, som ringer til dig, vil typisk udgive sig for at ringe fra et troværdigt firma for eksempel dit pengeinstitut. Svindlere forsøger typisk at få adgang til at trække penge på din konto enten via dine betalingskortoplysninger eller via din netbank.
Sådan genkender du forsøg på svindel
- Personen beder dig om personlige oplysninger, for eksempel koderne til dit MitID. Dit pengeinstitut, Nets og offentlige myndigheder vil ALDRIG bede dig om disse personlige oplysninger.
- Personen prøver ofte at skræmme til dig til at gøre noget. Det kan for eksempel være, at dit MitID eller din netbank spærres, hvis du ikke afgiver dine personlige oplysninger.
- Personen beder dig om at installere programmer på din computer.
Afbryd samtalen - også hvis du er i tvivl
Hvis du bliver bedt om personlige oplysninger, eller hvis du er i tvivl om du er blevet ringet op af en svindler, så afbryd samtalen øjeblikkeligt.
Hvis personen udgiver sig for at være fra sparekassen, så kontakt hurtigst muligt sparekassen på tlf. 82 22 90 00.
Hvis skaden er sket...
Hvis dit betalingskort eller din netbank allerede er blevet misbrugt, eller hvis du er kommet til at videregive dine oplysninger, er det vigtigt, at du spærrer dit betalingskort og/eller dit MitID hurtigst muligt.
Sådan gør du, hvis skaden er sket?
Er dit betalingskort blevet misbrugt?
Hvis dit kort er blevet misbrugt, bør du gøre følgende:
- Spær dit kort.
- Opret en indsigelse.
- Kontakt din rådgiver i sparekassen.
Har du givet dit CPR-nummer og/eller dine MitID oplysninger til andre eller indtastet dem på en hjemmeside, som du ikke har tillid til?
- Gå til mitid.dk.
- Login med dit personlige MitID.
- Tryk på knappen "Se" under sektionen "Identifikationsmidler".
- Check listen over aktive identifikationsmidler og spær alle de identifikationsmidler, du ikke kender.
- Tryk på dit navn i øverste højre hjørne og vælg "MitID profil".
- Tryk på knappen "Redigér Bruger-ID".
- Vælg et nyt Bruger-ID, som du fremover skal benytte i forbindelse med login via MitID.
- Hvis der var andre identifikationsmidler end dine egne i punkt 4, kontakt hurtigst muligt sparekassen på tlf. 82 22 90 00.
Er der foretaget kontooverførsler, du ikke kan genkende?
- Gå til mitid.dk.
- Log på med dit personlige MitID.
- Tryk på knappen "Se" under sektionen "Identifikationsmidler".
- Check listen over aktive identifikationsmidler og spær alle de identifikationsmidler, du ikke kender.
- Tryk på dit navn i øverste højre hjørne og vælg "MitID profil".
- Tryk på knappen "Redigér Bruger-ID".
- Vælg et nyt Bruger-ID, som du fremover skal benytte i forbindelse med login via MitID.
- Kontakt hurtigst muligt sparekassen på tlf. 82 22 90 00.

Anders And og netsikkerhed for de mindste
Børneulykkesfonden har lavet et særligt Anders And blad, som lærer de mindste om sikkerhed på internettet.